מה קורה לנו כשאנחנו עומדים מול עדשה

רוב האנשים אומרים שהם "לא אוהבים להצטלם". חלקם טוענים שזה בגלל שהם לא פוטוגניים, אחרים מרגישים שהם לא נראים כמו שהם "רוצים להיראות". אבל אם שואלים צלמים מקצועיים, במיוחד כאלה שכבר עברו מאות ימי צילום עם אנשים מכל הסוגים – התשובה היא תמיד אחרת.

"זה לא שהמצולם לא נראה טוב", מסביר הצלם דור האזה. "זה שהוא פשוט לא מרגיש נוח להיות מי שהוא – בדיוק ברגע שבו הוא מרגיש הכי חשוף".

ובאמת, המצלמה היא לא רק כלי לתיעוד. היא גם מראה. מראה שמשקפת את מה שקורה בין האדם לבין עצמו – הביטחון, המבוכה, ההגנות, וגם – ברגעים הנכונים – האותנטיות.

לא כל תמונה מספרת את האמת, אבל כל מבט כן

דור האזה, מייסד חברת צילום שנושאת את שמו, מתאר את זה כ"עבודה עדינה עם הנפש". לטענתו, הצילום הוא רק 50% מהעבודה. החצי השני? פסיכולוגיה.

"הרבה פעמים אני יודע מתי ללחוץ על הצמצם – אבל אני בוחר לא לעשות את זה. כי יש שנייה של מתח, של חוסר נוחות, של משהו שלא ייצא טוב. ואז אני אומר להם – 'בואו נעשה הפסקה. תסתכלו עליי, לא על המצלמה'. ובתוך השקט הזה, הרבה פעמים נולדת התמונה הכי טובה".

צילום טוב, הוא מסביר, קורה כשיש אמון. וזה לא קורה תוך שנייה. לכן הוא מקפיד להיפגש עם המצולמים מראש, להכיר, לדבר, להבין לא רק מה הם רוצים לראות בתמונה – אלא מה הם פוחדים לראות.

רגעים שאי אפשר לביים

מה שמייחד צילום אישי, תדמיתי או משפחתי – לעומת צילום אופנה או פרסומת – הוא שהרגש לא מבוים. לא ניתן להעמיד פנים כשמדובר באדם פרטי, זוג אמיתי, משפחה שחווה שינוי.

האזה מתאר מקרים שבהם לקוחות הגיעו לסטודיו עם דימוי עצמי נמוך במיוחד. אישה שיצאה מתקופה קשה, גבר אחרי שינוי קריירה, או בני זוג שכמעט ולא צולמו יחד מעולם. התהליך, הוא אומר, לא פחות טיפולי.

"יש כוח אדיר בלתת לאדם לראות את עצמו מבחוץ, בלי פילטרים, בלי מסכות. אבל בעין טובה. לא ביקורתית. זו המטרה שלי בצילום – לא להאדיר, אלא לזקק. להשאיר רק את מה שנכון".

ומה קורה כשמדובר בילדים?

"בצילומי ילדים – הם לא משקרים. שם אין פילטרים. אם הם לא נהנים, לא תראה חיוך. ואם כן – אתה לא צריך לבקש. מה שאני עושה זה לשחק איתם. ממש ככה. להפסיק לחשוב על צילום, ופשוט להיות. התמונה תגיע לבד".

וזה, אולי, סוד הקסם. כשאנחנו מפסיקים "להצטלם" – ונותנים לעצמנו פשוט להיות.

איך מתכוננים לצילום בלי להתאמץ?

  1. לא לבחור בגדים כדי "להסתיר" – תבחרו מה שמרגיש נוח ונכון. לא מה שמסתיר בטן או מושך תשומת לב.
  2. אל תעמדו מול מראה יותר מדי לפני – תגיעו כמו שאתם. כל ניסיון לשלוט במראה יוצר נוקשות.
  3. אל תנסו לחייך בכוח – עדיף מבט נינוח, רגוע, מאשר חיוך של פוזה.
  4. סמכו על הצלם – אם הוא טוב, הוא ידע מתי הזמן ללחוץ.

בסוף – זו לא רק תמונה

תמונה שנשארת לאורך שנים היא לא רק תוצאה של מצלמה טובה, אלא של רגע שהורשה לקרות. כזה שלא עמד בדרך. צילום טוב קורה כשאנחנו מסכימים להיראות באמת.

"אנשים חושבים שהם באים להצטלם", מסכם האזה, "אבל בעצם הם באים להרגיש. ואני שם כדי לשקף להם את התחושה הזאת דרך העדשה".

המצלמה כבר מוכנה

משאירים פרטים ומיד נכיר כדי לקבל הצעת מחיר ללא עלות